14 C
Baku
Saturday, November 23, 2024

ABŞ-də borc limiti və defolt riski: Bu baş verərsə, nə gözlənilir və dolların taleyi necə olacaq?

BANKER.AZ — Konqres son on ildə trilyonlarla dollar xərcləməyə icazə verib və bu, Amerika Birləşmiş Ştatlarının borcunun 2009-cu ildən bu yana təxminən üç dəfə artmasına səbəb olub. Bu müddət ərzində maliyyə nazirliyi funksiyasında olan Xəzinədarlıq Departamentinin bu borc üzrə ödənişləri etmək üçün borc götürmək qabiliyyəti dəfələrlə borc tavanı kimi tanınan borclanma üzrə konqres tərəfindən təyin edilmiş limitə daxil olunub.

Tavanı qaldırmaq və ya ləğv etmək səyləri siyasətçilər arasında qızğın müzakirə mövzusuna çevrilib. Hökumət borcunu tənqid edən bəzi millət vəkilləri xərcləri azaltmağa məcbur etmək üçün limitin dəyişdirilməsi ilə bağlı danışıqlardan istifadə ediblər. Konqresdə bu məsələ ilə bağlı fikir ayrılığı getdikcə daha çox böhrana, o cümlədən hökumətin bağlanmasına və iqtisadiyyatı böhrana sürükləməklə təhdid edən defolt riskinə gətirib çıxardır. 2023-cü ildə prezident Co Bayden və Respublikaçıların nəzarətində olan Nümayəndələr Palatasının rəhbərliyi altında məsələ yenidən masaya qoyularkən, iqtisadçılar Xəzinədarlıq Departamentinin artıq ölkənin borclarını ödəyə bilməyəcəyi təqdirdə fəlakətli nəticələr barədə xəbərdarlıq edirlər.

Borc tavanı nədir?

1917-ci ilə qədər Federal hökumət hər dəfə borc alanda Konqresdən icazə almalı idi. 1917-ci ildən sonra Konqres istiqamətlər üzrə ümumi borc limitini müəyyən edirdi. 1939-cu ildən istiqamətlər ləğv edildi, bütün borclar üzrə ümumi bir limit qoyuldu və lazım olanda artırıldı. 2023-cü ilin yanvar ayında ümumi dövlət borcu və borc tavanı 31.4 trilyon dollar təşkil edib. ABŞ hökuməti 2001-ci ildən bəri hər il orta hesabla 1 trilyon dollarlıq büdcə kəsiri ilə üzləşib. Bu o deməkdir ki, o, vergilər və digər daxil olan gəlirlərdən qat-qat çox pul xərcləyir. Fərqi aradan qaldırmaq üçün o, Konqresin artıq icazə verdiyi ödənişləri maliyyələşdirməyə davam etmək üçün borc götürməlidir.

Konqresin borc tavanını yüksəltmək üzrə addımı ölkənin maliyyə öhdəliklərini artırmır, çünki pul xərcləmək qərarları ayrıca qanunvericiliklə müəyyən edilir. Borc tavanına edilən istənilən dəyişiklik Konqresin hər iki palatasının səs çoxluğunun təsdiqini tələb edir.

Borc tavanı tez-tez qaldırılır?

1962-ci ildən indiyə qədər 90 dəfəyə yaxın borc limiti artırılıb və getdikcə siyasi partiyaların əlində təzyiq vasitəsinə çevrilib. Məsələn 1995-ci ildə yenə eyni vəziyyət yaranıb və federal dövlət bəzi fəaliyyətlərini dayandırmalı olub. 2011 və 2013-cü illərdə yenə eyni səbəbdən problem yaranmışdı və hətta bəzi federal xidmətlər dayanmışdı. Bununla birlikdə, 2008-ci il maliyyə böhranından bəri ABŞ səhmləri üçün ən qeyri-sabitlik həftəsinə səbəb oldu və “S&P Global Ratings” kredit reytinq agentliyi ABŞ-ın kredit qabiliyyətini ilk və yeganə dəfə aşağı saldı.

Borc limiti:

3234243

Son on ildə ABŞ-da siyasi qütbləşmənin dərinləşməsi ilə borc tavanının artırılması üçün səsvermə mübahisəli olaraq qalır, Konqresdə bunun arıtırlmasına dəstək müqabilində xərclərin azaldılmasını tələb edir. Borc tavanının müddəti 2013-cü ildə başa çatan zaman limitlə bağlı müzakirələr hökuməti bağlanmağa məcbur etdi və 2021-ci ildə məsələ yenidən gündəmə gəldi. Siyasətçilər 2023-cü ildə borc tavanının artırılmasını bir daha qəsdən etdiyindən, indiki prezident bunun “əvəzsiz” artırılmasını istəyir, sanki respublikaçıları bu addımı atmaqda borclu bilir.

ABŞ-nin Şimal Dokata Universitetində çalışan iqtisadçı Fariz Hüseynli bildirir ki, Konstitusiyaya edilən 14-cü dəyişikliyə əsasən, Prezidentin səlahiyyəti var ki, dövlətin vətəndaşlar qarşısında məsuliyyətini yerinə yetirməsi üçün fövqəladə borcalma səlahiyyətini işə salsın. Bəzi konqresmenlər prezident Baydendən tələb edirlər ki, bu səlahiyyətindən istifadə etsin.

“Respublikaçılar tələb edir ki, büdcə xərcləri azaldılsın və ya büdcə xərclərinə müəyyən şərtlər əlavə olunsun. Məsələn, federal yardım proqramları, qida və azgəlirlilərə yardım proqramları azalsın, ya da tələblər artsın. Bundan başqa, yaşlılara səhiyyə sığortasının təyinində və bənzər böyük proqramlarda da bəzi kəsintilərə gedilsin. Demokratlar deyir ki, əksinə xərclər, o cümlədən varlı təbəqələr və şirkətlər üzərində vergilər artırılsın”.

Maliyyə naziri Yellenin dediyinə əsasən, Xəzinə 2023-cü ilin iyunun 1-ə qədər ödəmələrini edə bilər, ondan sonra iyunun 15-də rüblük vergi gəlirləri gələcəyindən müəyyən qədər vaxt qazana bilərlər. Müxtəlif qurumlar hətta iyulun sonuna qədər vaxt olduğunu qeyd edirlər.

Siyasi məqsədləri kənara qoysaq, əsas iki istiqamətdə görüş ayrılığı var – bu, həm iqtisadi, həm ideolojidir. Bu zaman sual yaranır. Federal hökumətin borcunun çox olması (30 trilyon dollardan çoxdur) problemdir mi? Bu zaman borcu azaltmaq üçün xərcləri mi azaldaq, yoxsa gəlirləri mi artıraq? Xərcləri azaltsaq, hansı xərcləri azaltmaq lazımdır? Amerikanın büdcəsinə Sosial Sığorta, Medicare kimi özü tənzimlənən və maliyyələşən xərclər var, müdafiə və hər il təsdiq edilən ayrıca büdcə xərcləri var.

ABŞ-nin borc tavanını məsələsi dəyişməz qalarsa, bunun nəticələri nə olacaq?

İndi bu, borc tavanı ilə bağlı məsələnin bu qədər gündəm mövzusu olması və ciddi müzakirə mövzusu olması iqtisadçıların ABŞ-ın defolt riskini nəzərdən keçirtməyə məcbur olur. Yəni, belə başa düşək ki, Vaşinqton artıq borclarını ödəyə bilməyəcəyini bəyan edə bilər. Bəzi ekspertlər bunun ABŞ və qlobal iqtisadiyyatlar üçün xaosdan xəbər verəcəyini deyirlər. Defolt olmasa belə, borc tavanına çatmaq hökumətin öz əməliyyatlarını, o cümlədən milli müdafiəni və ya səhiyyə və ya sosial müdafiə kimi maliyyələşdirmə hüquqlarını təmin etmək imkanını məhdudlaşdıra biləcək bir məsələdir.

Tavan həddinə çatmağın potensial əks-sədaları arasında kredit reytinq agentlikləri tərəfindən reytinqin aşağı salınması, biznes və ev təsərüfatları üçün borclanma xərclərinin artması və ABŞ maliyyə bazarını şoka salan və iqtisadiyyatı resessiyaya sürükləyə biləcək istehlakçı inamının azalması daxildir. Nüfuzlu “Goldman Sachs” bankının iqtisadçıları borc tavanının pozulmasının ABŞ-ın iqtisadi fəaliyyətinin təxminən onda birini dərhal dayandıracağını ehtimal ediblər. Üçüncü yol mərkəz sol beyin mərkəzinə görə, defolta gətirib çıxaran pozuntu 3 milyon iş yerinin itirilməsinə səbəb ola bilər, orta hesabla otuz illik ipotekanın dəyərinə 130 000 dollar əlavə edə bilər və milli borcun 850 mlrd. dollar artırılması üçün kifayət qədər faiz dərəcələrini artıra bilər. Bundan əlavə, daha yüksək faiz dərəcələri gələcək vergi ödəyicilərinin pullarını infrastruktur, təhsil və səhiyyə kimi sahələrə çox ehtiyac duyulan federal investisiyalardan yayındıra bilər.

Təsadüfü deyilki, ABŞ-nin maliyyə naziri olan Cenet Yellen deyib ki, hökumətin öhdəliklərini yerinə yetirməməsi ABŞ iqtisadiyyatına, bütün amerikalıların dolanışıq vasitələrinə və qlobal maliyyə sabitliyinə düzəlməz zərər verə bilər. Yeri gəlmişkən, C.Yellen sabiq FED sədridir.

ABŞ-ın borc tavanının pozulması digər bazarları aşağı sala bilərmi?

Ekspertlər ABŞ-ın defoltunun qlobal maliyyə bazarlarına zərbə vura biləcəyini deyirlər. ABŞ xəzinə qiymətli kağızlarının kredit qabiliyyəti uzun müddətdir ki, ABŞ dollarına olan tələbi gücləndirib, onların dəyərinə və dünyanın ehtiyat valyutası statusuna töhfə verib. İstər defoltdan, istərsə də onu əhatə edən qeyri-müəyyənlikdən asılı olmayaraq, ABŞ iqtisadiyyatına inamın hər hansı zərbəsi investorların ABŞ xəzinə istiqrazlarını satmasına və beləliklə, dolları zəiflədə bilər.

Dünya valyuta ehtiyatlarının yarısından çoxu ABŞ dollarında saxlanılır, ona görə də valyutanın dəyərindəki qəfil azalma, bu ehtiyatların dəyəri aşağı düşdükcə xəzinələr bazarında volatillik yarada bilər. Ağır borcu olan aşağı gəlirli ölkələr öz suveren borcları üzrə faiz ödənişləri etmək üçün mübarizə apardıqca, zəif dollar digər valyutalarda ifadə olunan borcları nisbətən bahalaşdıra və bəzi inkişaf etməkdə olan iqtisadiyyatları borc böhranına sürükləmək təhlükəsi yarada bilər.

Dünyada valyuta ehtiyatları hansı valyutada saxlanılır:

World foreign exchange reserves

Amma…

Bir çox ABŞ ixracatçıları dolların ucuzlaşmasından faydalana bilər, çünki bu, mallarını effektiv şəkildə ucuzlaşdırmaqla xarici tələbatı artıracaq. Bununla belə, eyni firmalar artan faiz dərəcələrindən daha yüksək borclanma xərclərini də daşıyacaqlar. Dolların qeyri-sabitliyi Çin kimi böyük gücə sahib olmaq istəyən rəqiblərə də fayda verə bilər. Pekin uzun müddətdir ki, öz yunanını qlobal ehtiyat kimi yerləşdirməyə çalışsa da, valyuta dünya üzrə ayrılmış xarici ehtiyatların 3 faizindən azını təşkil edir. Çinin son aylarda BRICS ölkələri və eləcə də bir çox Cənubi-Şərqi Asiya ölkələri ilə təşəbbüsünü nəzərdən keçirtmək olar.

“Ancaq bir əks təsir ola bilər”- deyə, Fariz Hüseynli bildirir. O deyir ki, ümumi olaraq risklər artacağına görə investorlar əksinə dolları və dollar denominasiyalı borc kağızlarını alıb qiymətini artırarlar.

“Dollara təsir edən başqa faktor FED-in faiz siyasətidir. Faizləri yenə artırarlarsa (iyunun ortalarında) dollara tələb artar. Amma federal borc problemi aşılmasa ola bilsin faizləri artırmasınlar”.

Fariz Hüseynli əlavə edir ki, neftin qiymətinə də dolayı təsir edəcək:

“Risklər artıb iqtisadi aktivlik düşəcək və dollar artacaqsa neftin qiyməti də düşəcək. Dollardan çıxan vəsaitlər əmtəələrə gedərsə qızıl və neft qalxa bilər. Neftə başqa təsir edən faktor Amerikanın Strateji Neft Ehtiyatlarını yenidən artırmağa başlaması ola bilər. Belə bir gözlənti var ki, iyun ayından etibarən azalan ehtiyatları artırmağa başlayacaqlar”.

Banker.az olaraq bunu da xatırladaq: Hətta dolların zəifləməsi Azərbaycan üçün də risklidir. Bunu deməliyik ki, Azərbaycanın suveren fondu Dövlət Neft Fondunun 2023-cü ilin ilk rübünün sonuna olan nəticəyə görə, onun $53.44 mlrd.-lıq ehtiyatı var və bunun 70%-ə yaxını ABŞ dollarındadır.

Borc tavan qaldırılmasa, hökumətin hər hansı alternativi varmı?

Konqresdə borc tavanı ilə bağlı danışıqlar tavana çatana qədər həll olunmazsa, Xəzinədarlıq “fövqəladə tədbirlər” adlandırdığı bir sıra müvəqqəti tədbirlərlə bir neçə ay ərzində defoltdan xilas ola bilər. Bunlara bəzi dövlət işçilərinin əmanət proqramlarına ödənişlərin dayandırılması, müəyyən dövlət fondlarına az investisiya qoyulması və qiymətli kağızların hərraclarının təxirə salınması daxildir.

Əvvəlki danışıqlar, o cümlədən 2011 və 2013-cü illərdə dalana dirənəndə Xəzinədarlıq bu tədbirlərdən istifadə etsə də, Konqres tədbirlər tükənməzdən əvvəl heç vaxt tavanı qaldırmadı. Əgər Konqres bu cür fövqəladə tədbirlərə baxmayaraq borc limitini yüksəltmək üçün hərəkətə keçməsə, federal xərclər azalmalı və ya vergilər əhəmiyyətli dərəcədə artmalı olacaq (yaxud ikisinin kombinasiyası).

2023-cü ildə 19 yanvarda razılaşma olmadan borc tavanına çatıldı; maliyyə naziri Yellen fövqəladə tədbirlərin iyunun 1-nə qədər tükənəcəyi ilə bağlı xəbərdarlıq edib. Ekspertlər həm federal xərclərin azaldılmasını, həm də lazımi ödənişləri ödəmək üçün kifayət qədər vergi gəlirlərinin artırılmasını on ildən çox davam edə biləcək proseslər kimi qiymətləndirirlər.

Fövqəladə tədbirlərə baxmayaraq, borc tavanı üzərində uzun müddətli çıxılmaz vəziyyətlər investorların inamını sarsıtmağa kifayət edə bilər. Xəzinədarlıq Departamenti xəbərdarlığı edib ki, “hətta defolt ehtimalını doğuran siyasi səriştəlilik maliyyə bazarları, Amerika biznesləri və ailələri üçün dağıdıcı ola bilər”.

Digər ölkələrin də bənzər büdcə siyasəti varmı?

Çox az ölkə borc tavanını məsləsi ABŞ-dakı kimidir, lakin qismən olan ölkələr var. Məsələn, Danimarkada borc tavanı məsələsi var, amma bu ölkənin xərclərindən o qədər yüksəkdir ki, problem yaratmadı. 2021-ci ildə Danimarkanın hökumət borcu onun tavanının təxminən 14 faizini təşkil edirdi. Avstraliya 2007-ci ildə böyük büdcə kəsirləri fonunda fiskal məsuliyyəti qanunvericiliklə məcbur etmək məqsədi ilə borc limiti tətbiq etdi. 2013-cü ildə ləğv edilməzdən əvvəl tavan bir neçə dəfə qaldırıldı. Polşa konstitusiyası xərcləri ümumi daxili məhsulun 60 faizi ilə məhdudlaşdırır, lakin borc götürməyi məhdudlaşdırmır.

 

 

 

Son xəbərlər
Digər xəbərlər