Have a Question?
Tələbin elastikliyi – iqtisadi elmdə digər qiymət və qeyri-qiymət amillərinin dəyişməsi ilə əlaqədar ödəmə tələbinin həcminin dəyişməsində qəbul edilən xarakteristikadır. Məsələn:
– satış obyekti üçün qiymətlərin səviyyəsi – tələbin qiymət üzrə elastikliyi;
– müştərilərin rifahı – tələbin gəlir üzrə elastikliyi;
– bazar mühitinin digər aspektləri;
Tələbin qiymət elastikliyi əksər hallarda mənfi olur, yəni qiymət artdıqca tələb azalır. Lakin burada müəyyən istisnalar da olur, məsələn, imicli əşyalar cəlbediciliyini itirirlər. Gəlir elastikliyi isə əksinə müsbətdir – gəlir artdıqca xərclər də artır.
Qiymət tələbi fenomeni aşağıdakı nümunələrdən istifadə etməklə göstərmək olar:
1. “A” məhsulundan 20 qəpiyə 100 ədəd satılıb, 40 qəpiyə isə ümumiyyətlə satılmayıb. Burada tələbin mütləq elastikliyi haqda danışa bilərik. Belə tendensiya asanlıqla əvəz edilə bilən mallar üçün xarakterikdir, məsələn – məişət kimyası.
2. “B” məhsulundan 20 qəpiyə 100 ədəd, 40 qəpiyə isə cəmi 50 ədəd satılıb. Bu halda qiymətin 1% dəyişməsi tələbin də həmçinin 1% dəyişməsi deməkdir. Belə tendensiya istehlakçıların xərcləməyə hazır olduqları mallar üçün xarakterikdir, məsələn – gəlirin müəyyən faizi.
3. “C” məhsulundan 20 qəpiyə 100 ədəd, 40 qəpiyə də 100 ədəd satılıb. Belə mallara tələb elastik olmur. Bu kateqoriyaya ilk növbədə bu məhsullar düşür: dərmanlar, məişətdə istifadə olunan əşyalar.
Elastikliyə gəldikdə, bazar və təklif predmetindən asılı olmayaraq tez-tez rast gəlinən bir neçə nümunəni izləmək olar:
– Əmtəə və ya xidmətin əvəzedicisi (rəqibi) nə qədər çoxdursa, tələbin elastikliyi də bir o qədər çoxdur.
– Alıcı üçün qiymətin dəyişməsi nə qədər çox nəzərə çarpırsa, elastiklik də bir o qədər çox nəzərə çarpır.
– Tələbin elastikliyi zamanla artmaq tendensiyasına malikdir. Bunu alıcının dəyişiklikləri təhlil etmək imkanı ilə izah etmək olar. Məsələn – istehlakı azaltmaq və ya bahalaşan aktivin əvəzedicisini tapmaq.
Təsvir edilən iqtisadi nümunələrlə yanaşı, elastikliyin başqa bir növü də var – tələbin çarpaz qiymət elastikliyi. Onun mahiyyəti bir məhsulun qiymətindəki dəyişiklik ilə digərinə olan tələb arasındakı əlaqədən ibarətdir. Məsələn – avadanlığın qiymətinin artması, ehtiyat hissələrinə və xidmətlərə tələbin artmasına səbəb ola bilər.